טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

בעלי החיים בתעשיית הבידור

Sparkle 25.11.2015

שעשועים?
קרקסים, גני חיות, אקווריומים, קרבות, ציד, דיג, מרוצי סוסים, שוורים... כל הפרקטיקות האלה הקשורות להחזקת בעלי חיים בשבי ושימוש בהם בניגוד לרצונם לבידור אנושי. אנשים לוקחים חלק, מחשיבים את הפעילויות כמהנות, משעשעות, פעילויות שהן כביכול אמנותיות או תרבותיות. בעלי החיים נכלאים, סובלים מהזנחה, מוות, "לטובתנו". בעבר, בקרקסים רומיים, פילים, בני אדם, נמרים וחיות אחרות נהרגו למען שעשוע הצופים. באנגליה, דובים נאלצו להילחם בכלבים עד שאחד מהם מת. עד לא מזמן, בעיר ספרדית, עזים הושלכו אל מותם ממגדל הכנסייה בתקופת החגים. כל צורות בידור אלו לבסוף נדחו על ידי רוב החברה, אם כי עדיין צורות רבות של התעללות עדיין לא נחקרו וחיסלו. רב הפעילויות האלו יגעילו אותנו, בעוד שלאחרים הפעילויות נראות מקובלות לחלוטין, אבל בדיוק כמו הקרקסים הרומיים, צפוי שהם יפסיקו להיתפס כמקובלים בחברה שלנו.

קרקסי בעלי חיים
בשביל למשוך את הציבור ובמיוחד לילדים, על הקרקס להיות צבעוני, מקורי ומהנה. למרבה הצער המציאות היא אחרת - עצובה לבעלי החיים הכלואים בהם. קרקסים נוסעים קילומטרים רבים בין אתרים שונים, בעלי החיים סובלים תמיד בנסיעות, הלינה הזמנית לבעלי החיים, בכלובי מסע קטנים, שיטות אימון פוגעניות כגרימת כאב ומתח. כל זה פירושו חיים של סבל לאריות, נמרים, פילים ובעלי חיים אחרים שמשתתפים בקרקסים. התנהגויות טבעיות של אותם בעלי החיים סוכלו ובעלי החיים צריכים לסבול הופעות כמה פעמים ביום. הנוהל של שעבוד בעלי החיים ולימוד טריקים מרמז כי חייו של בעל החיים שווים שום ערך הגלום בזכות היותו חייה. לכן אם אתם רוצים לבקר בקרקס - היו בטוחים שאינו כולל חיות.

גני חיות
גני חיות הם בתי כלא שבו מאות, ולפעמים אלפים, של בעלי החיים נכלאים להנאתם של מבקרים משלמים. בעלי החיים בגני החיות כלואים לכל חייהם ונשללו מהם האפשרויות לפתח ולממש את מכלול האינטרסים והצרכים שלהם. הם מאבדים שליטה על חייהם והסביבה שהם חיים בה, בעלי חיים חברתיים לעתים קרובות נאלצים לחיות בסבל של בידוד. בעלי חיים שהיו רוצים לחיות לבד לעתים קרובות נאלצים להיות במגע קרוב עם אחרים. חלק מבעלי החיים כלואים בסמוך לטורפים שלהם, וחלקם נכלאו בסביבות צפופות, שבהם הם סובלים הצקות ללא הרף על ידי הכלואים בכלוב לידם. בעלי חיים רבים שנלקחו ממשפחותיהם ונשלחו לגני חיות אחרות, או נהרגו כאשר גודל הקבוצה שלהם עולה על השטח שהוקצה להם. חיות בגן חיות רבות סובלות מ'zoochosis', ונח המשמש לתיאור התנהגות סטראוטיפית חוזרת ונשנית כגון חייה שמתנדנדת מצד לצד, מנענעת את הראש וצועדת בשטח הכלוב הלוך ושוב. בעלי החיים שצריכים מערכות יחסים רגשיות וחברתיות שבזכותם הם יכולים לשגשג נהרסים בשבי. התפקיד לכאורה 'החינוכי' של גני חיות צריך להיות מאותגר אם אנחנו רוצים לחיות בחברה צודקת ושוויונית המכבדת את בעלי החיים. אם גני חיות יכולים ללמד דבר, הם מלמדים אותנו שיעורים מסוכנים. הם מלמדים אותנו כי לבני אדם יש את הזכות לשעבד בעלי חיים ולחזק את הרעיון שלבעלי החיים אין מטרה אחרת חוץ ממטרות הרווח שלנו. גני חיות לא מלמדים אותנו לכבד חיות. התנהגותם של בעלי חיים בגני חיות אופיינית לבעלי חיים רבים אחרים בשבי. זה אינו מספק ולא טבעי. גני חיות לא מלמדים את הילדים על התכונות הטבעיות של בעלי החיים, בגני החיות מוצגת לנו תמונה מעוותת של בעלי חיים עם ההתנהגות של חיות בשבי ולעתים קרובות התנהגות מוזרה שלהם. אם אנחנו רוצים להנחיל ערכים בילדים כגון כבוד לזולת, אנחנו צריכים להתחיל בכך שלא נבקר במקומות בהם בעלי החיים נמצאים בכלוב לכל חייהם.

ציד
ציד נחשב ספורט במדינות רבות ברחבי העולם. כתוצאה מכך מיליוני בעלי חיים מתים בכל שנה. ציד הוא אירוע אכזרי ועקוב מדם וכרוך ברדיפתו של חייה, לפעמים בעזרת כלבים, והריגתה. מבחינה היסטורית זה מנהג נפוץ, בהתחלה צייד היה דרך להשגת אוכל. בהמשך הפך לתחביב- הרג חייה לשם הכיף. רק בגלל שמשהו היה פעם דרך חיים לא אומרת שהמנהג עדיין לגיטימי. אנחנו חיים בחברה מודרנית, מתקדמת ואל לנו לאפשר לכלבים לרדוף ולהרוג חיות בר למטרות בידור, או לרדוף אחרי חייה עם כלי נשק. מחשבה על צייד כמנהג היא מחשבה לא מתקבל על הדעת. זהו אינו ספורט, אלא מנהג ברברי שעבר זמנו, הטומן בחובו התעללות, שיסוע חייה באחרת והתנהגות קלגסית.

חנויות חיות
בחנויות המוכרות חיות, מכל הסוגים, ארנבים, שרקנים, דגים, ציפורים, מכרסמים... יש מטרה אחת: רווח כלכלי. סחר בחייה על כל סוגיו - מכירה, קניה, החלפה, נובע מהתנהגות פסולה וצורת חשיבה שחיה היא מוצר, ולא יצור מרגיש. החיות מוחזקות בכלובים, חלקם נלקחו בשבי, הופרדו מהלהקה שלהם או נכפו להיות עם חיות בסביבה לא טבעית להם. בחנויות אלו יש שימוש בחייה כמוצר, דבר שבבסיסו פסול, ואל לנו להתפתות להציל משם חייה, הרי הכולאים יביאו אחר במקומה. אל תקחו חלק - אמצו חייה, אל תסחרו בה

כלא מימי
אקווריומים הם כלא מימי שבו אלפי בעלי חיים ימיים, כגון, דגים טרופים ויונקים ימיים כלואים. רוב דגים האלה אמורים היו לשחות אלפי קילומטרים ביום, ויש להם חושים וכישורים שידריכו אותם בימים, אבל הם מתוסכלים בטנקים שבו הם נידונים לבלות את כל חייהם. מבעד לזכוכית של האקווריום אנחנו לא רואים את התמונה המלאה. אנחנו לא רואים את השעמום, המונוטוניות או הסבל של בעלי החיים שמאחורי המסכים. אל תיקחו חלק בהתעללות בדגים וחיות ימיות. אל תקנו אותם כקישוט לסלון ובכך תממנו את הכולאים שלהם ואל תגיעו למקומות בהם מחזיקים דגים מחוץ למקום הטבעי שלהם.

שימושי בידור אחרים
שימושים אחרים קיימים במקום בו בעלי חיים כפויים לשמש מטרה אנושית. רודי-או, סוסי מרוצים, כלבים וסחר בחיות מחמד, הם רק כמה דוגמאות לדרך בה אנו משתמשים בחיות. השגיאה חוזרת על עצמה: בעלי חיים נוצרים, גודלו, ונקנו, נמכרו ומשמשים לבידור אנושי לרעתם.

מה אני יכול לעשות?
יש אין ספור צורות של בידור שאינו גורמות נזק או לדיכוי לבעלי חיים. אנחנו יכולים ללכת לקרקסים שלא משתמשים בהם בבעלי חיים, לקולנוע, תיאטרון, קונצרטים, מופעים, גלריות לאמנות, מוזיאונים, או לצאת לטיולים בחיק הטבע, תוך צפייה בבעלי חיים בכבוד בטבע. האפשרויות הן אינסופיות כמעט. אבל מעל לכל זה אנחנו יכולים לעשות את הבדל בחיינו על ידי הגברת המודעות אצל אחרים - למה המקומות האלה לא צריכים להתקיים. כולנו מסוגלים ליהנות מחופש, יצורים אנושיים, ולא אנושיים.

תורגם (נערך והוספו אליו דברים) מ - Entertainment

עוד מאת Sparkle:
החשיבות בלהיות טבעוני
דגים חשים כאב
מה יקרה אם כולם יפסיקו לצרוך מוצרים מהחי?
לשחרר או לא
מה כל כך בהול בפעילות למען זכויות בעלי חיים?



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS