טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

כרוניקה של שפיכות דמים

צוות טבעוניוז 11.8.2019

כרוניקה של שפיכות דמים
חג הקורבן, בנגלדש, 2017. צילום: נאסיף אמתיאז

שפיכות דמים מתקשרת לאירועי היום של שלוש דתות: היום הוא היום הראשון של 'חג הקורבן' שנחגג על ידי המוסלמים והדרוזים. במקביל, היהודים מציינים היום, ט' באב, את חורבן שני בתי המקדש.

חז"ל עסקו בסיבות לחורבן בתי המקדש. בגמרא נכתב: "מקדש ראשון מפני מה חרב? מפני שלושה דברים שהיו בו: עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים (...) אבל מקדש שני שהיו עוסקין בתורה ובמצות וגמילות חסדים מפני מה חרב? מפני שהייתה בו שנאת חינם, ללמדך ששקולה שנאת חינם כנגד שלוש עבירות עבודה זרה, גילוי עריות ושפיכות דמים".

אי אפשר להתעלם משפיכות הדמים הגלוייה כלפי בעלי החיים המתרחשת בקרב מקיימי חג הקורבן, אך גם אי אפשר להתעלם מכך שאותה שפיכות דמים בדיוק מתרחשת מאחורי קירות אטומים לאורך השנה כולה, במימונם של כ-95% מאזרחי ישראל מכל המגזרים. זה בלתי נתפס: למרות ששפיכות דמים נאסרת באופן החמור ביותר (אחת מאיסורי 'יהרג ובל יעבור' ואחת ממצוות בני נח), היא הנורמה המקובלת - ונחשבת על פי רבים למוקד שמחה וחגיגה.

לא רק בהקשר של המוסלמים והדרוזים - אלא גם ביהדות - קיים מושג הקורבן, בין היתר בהקשר של בית המקדש ושל חג הפסח. האין זה ברור כי השילוב של 'חג' ו-'קורבן' הוא תמצית הרוע? האין זה מובן מאליו כי קורבן משמעו שפיכות דמים?

בימי בראשית נאסרה על האדם אכילת בעלי חיים והיא הותרה רק לאחר המבול, "כי יצר האדם רע מנעוריו". בחזון אחרית הימים מדובר על "וגר זאב עם כבש (וכו')", כלומר שבעלי חיים יפסיקו לאכול אחד את השני. מכאן שגם ראשית הימים הייתה טבעונית וגם אחרית הימים נחזית להיות טבעונית, ושאכילת בעלי חיים היא מצב זמני ולא-תקין שבהחלט לא "תמיד היה ככה" וגם לא תמיד יהיה.

בשיחת הסברה שהייתה לי היום עם מספר גולשי פייסבוק דיברנו על סרטוני שחיטה, שהם אף פעם לא נעימים לעין, גם לחובבי הבשר המושבעים ביותר. ולמה הם לא נעימים לעין? כי אנחנו יודעים, לפחות בסתר ליבנו אם לא מעבר לכך, כי שחיטה היא דבר רע. צפייה בבעל חיים מומת איננה נעימה יותר מצפייה בבן אדם מומת - ולא יעזור כמה שננסה לשכנע את עצמנו שהמעשה מוצדק.

והמעשה בהחלט איננו מוצדק. יש לנו כל כך הרבה מזון מהנה ומזין שמקורו איננו בעלי חיים. יש לנו כל כך הרבה דרכים לחגוג - כל מאורע שנרצה לחגוג - בלי לפגוע בבעלי חיים. לבעלי החיים, לעומת זאת, אין שום דבר מלבד חייהם. מכאן שהנוהג לפגוע בבעלי חיים ולגזול מהם את חייהם הוא בבחינת מקרה 'כבשת הרש'. מעבר לכך, רבות מהדתות והתרבויות מכל רחבי העולם אוסרות בדרך זו או אחרת על גרימת צער לבעלי חיים. במדינות רבות ברחבי העולם ישנם חוקים שמגנים על בעלי חיים - ולהם תמיכה ציבורית רחבה.

לכל אחד מכם ישנה אפשרות לבחור אם לקחת חלק בשפיכות דמים או לא. זה תלוי אך ורק בכם. אתם יכולים לבחור לא להשתתף בחגים שכוללים שפיכות דמים. אתם יכולים גם לבחור לא לממן שפיכות דמים דרך הרגלי הצריכה היומיומיים שלכם.

---

לקריאה נוספת:
חג הקורבן - אוקסימורון בחסות הדת והמסורת



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS