טבעוניוז | כל החדשות בעולם הטבעונות
טבעוניוזהרצאותחדשותתמונות השבועטוריםאוכל ומתכוניםסרטוניםיהדותארועים קרובים

מדענים: עולם טבעוני יהיה בריא יותר, קר יותר ועשיר יותר

דודי שטרן 22.3.2016

מדענים: עולם טבעוני יהיה בריא יותר, קר יותר ועשיר יותר

על ידי אכילת פחות בשר ויותר פירות וירקות, עד שנת 2050 יכולים להימנע מיליונים של מקרי מוות בעולם, מידה משמעותית של ההתחממות הגלובלית ובזבוז מיליארדים של דולרים כל שנה על בריאות ונזקי האקלים. כך על פי מחקר שפורסם על ידי האקדמיה הלאומית למדע של ארצות הברית, הראשון שמעריך גם את ההשפעות הבריאותיות וגם את ההשפעות על שינויי האקלים של מעבר עולמי לתזונה מבוססת צמחים.

"תזונה לא מאוזנת אחראית על הנטל הבריאותי הכי גדול בעולם, ותעשיית המזון מייצרת יותר מרבע מפליטת גזי החממה", כך אמר מרקו ספרינגמן, מתכנית אוקספורד מרטין לעתיד המזון. "מה שאנחנו אוכלים משפיע מאוד על בריאותנו ועל איכות הסביבה העולמית."

החוקרים מאוניברסיטת אוקספורד יצרו מודלים של ההשפעה של ארבעה סוגי תזונה עד אמצע המאה: תסריט "עסקים כרגיל", תסריט בו אנשים מאמצים הנחיות מקובלות לתזונה, בה הם צורכים כמות מינימלית של פירות וירקות, ומפחיתים בשר אדום, סוכר וקלוריות, תזונה צמחונית ותזונה טבעונית.

אימוץ "ההנחיות המקובלות" לתזונה יחסוך 5.1 מיליון מקרי מוות לשנה עד 2050, לעומת 8.1 מיליון אם העולם כולו היה עובר לטבעונות.

בהתייחס לשינויי האקלים, "ההנחיות המקובלות" יחסכו 29% מפליטת הגזים, תזונה צמחונית תחסוך 63%, ותזונה טבעונית תחסוך 70%.

שינויי תזונה יכולים לחסוך בין 700 ל- 1,000 מיליארד דולר בשנה על בריאות, טיפולים ללא תשלום ואובדן ימי עבודה. הרווח הכלכלי של הפחתת פליטת גזי החממה יכול להגיע עד 570 מיליארד דולר.

הבדלים אזוריים

החוקרים גילו, ששלושה רבעים מהיתרונות יקרו במדינות מתפתחות, למרות שההשפעה לנפש של שינויי תזונה תהיה הכי גדולה במדינות מפותחות, בגלל שיעורים גדולים יותר של צריכת בשר והשמנת יתר. השווי הכלכלי של השיפור בבריאות הוא בר השוואה, וכנראה גדול יותר מזה של הנזק שיימנע משינויי האקלים.

"יתרונות אלו הם סיבה טובה להשקעה פרטית וציבורית בתכנית שמטרתה יהיה מעבר לתזונה בריאה ואקולוגית יותר", אמר ספרינגמן. "המחקר בדק הבדלים אזוריים כדי להגדיר את השינויים הנדרשים בכל אזור."

לדוגמה, להפחתה בצריכת הבשר תהיה ההשפעה הכי גדולה במזרח אסיה, במערב ובאמריקה הלטינית, בזמן שלהגדלה בצריכת פירות וירקות תהיה ההשפעה הכי גדולה בדרום אסיה ובאפריקה. הפחתה בצריכת הקלוריות, שתפחית את מספר האנשים בעלי עודף משקל, תהיה משמעותית באגן הים התיכון, באמריקה הלטינית ובמערב.

זה לא יהיה קל: כדי לאמץ את "ההנחיות המקובלות", אנשים בכל העולם יצטרכו לאכול 25% יותר פירות וירקות, 56% פחות בשר אדום, ו- 15% פחות קלוריות.

"אני לא רואה איך כולם יעברו לטבעונות", אומר ספרינגמן, "אבל בהשפעה על שינויי האקלים של תעשיית המזון יהיה קשה להילחם רק באמצעים טכנולוגיים. אימוץ תזונה בריאה ואקולוגית יהיה צעד גדול בכיוון הנכון."

לכתבה המקורית: A vegetarian world would be healthier, cooler and richer: scientists



טבעונות   |   מפת האתר   |   חיפוש באתר   |   אודות האתר   |   תנאי שימוש באתר   |   כתבו לנו
קירות שקופים   |   הון שלטון מזון   |   איך לעבור לטבעונות   |   טבעונים עושים עסקים
המדע קבע: טבעונות היא התזונה הבריאה ביותר
עקבו אחרינו: פייסבוק טוויטר יוטיוב אינסטגרם פינטרסט הרשמה לניוזלטר ערוצי RSS